تبلیغات
آنلاین - رقابت نامشروع
چهارشنبه 7 شهریور 1397  03:11 ب.ظ



الف- رقابت نامشروع و اسناد بین المللی بند (2) ماده 10 مکرر کنوانسیون پاریس از رقابت نامشروع به شرح زیر تعریف کرده است:هر رقابتی که بر خلاف معمول شرافتمندانه صنعت یا تجارت انجام گیرد، رقابت نامشروع تلقی می شود.بند (3) ماده 10 فوق، مصادیقی از رقابت نامشروع رابیان و ممنوع اعلام کرده است.
رقابت نامشروع

براساس این بند اعمال زیر مخصوصاً باید ممنوع شوند:

  1-  هر عملی که ایجاد اشتباه به نحوی از انحاء مؤسسه یا محصولات با فعالیت صنعتی یا تجاری رقیب بنماید.

 2-  مشخصات یا اظهاراتی که به کاربردن آن در بازرگانی موجب اشتباه عامه راجع به ماهیت، طرزساخت، صفات ممیزه جنس، قابلیت استعمال و یا کیفیت کالا گردد.

  3-  اظهارات خلاف واقع در کارتجارت به نحوی که اعتبار مؤسسه یا محصولات یا فعالیت صنعتی یا تجاری رقیب را از بین ببرد. با توجه به مراتب فوق، استفاده از اسامی تجاری، علامت تجاری و شکل بسته بندی کالاهای اشخاص ثالث برای معرفی کالای خود و عرضه آن در بازار از موارد رقابت نامشروع محسوب می شود؛ زیرا با استفاده از عناوین غیر واقعی شخص قصد دارد کالای خود را به مشابه کالای دیگران وانمود نماید. به طور مثال ((National)) علامت تجاری معروفی است برای شرکت (( ماتسوشیتا الکتریک )) در ژاپن، شخص دیگری با استفاده از علامت ((ناسیونال))  (( شرکت تجاری ناسیونال پنلایت)) را ایجاد کرد.

دادگاه بخش شیزوکا، این اقدام را رقابت نامشروع اعلام کرد.[1]

در سال 1375 با تصویب قانون مجازات اسلامی برای رقابت نامشروع به صراحت مجازاتی در مورد رقابت نامشروع تعیین نگردیده است.

در قانون مسئولیت مدنی مصوب 1339 برای اشخاصی که رقابت شرافتمندانه در تجارت را رعایت نکنند و موجب ورود زیان به رقیب تجارتی شوند، مسئولیت مدنی در نظر گرفته شده است.

براساس ماده (1) قانون فوق، ایراد لطمه به مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برا ی افراد ایجاد گردیده در صورتی ضرر مادی و معنوی را سبب می شود، مرتکب باید خسارت وارده را جبران کند.

در ماده (8) قانون مسئولیت مدنی نیز مصادیق دیگری از رقابت غیر قانونی بیان گردیده است. در این ماده آمده است: (( هرکسی که در اثر تصدیقات یا انتشارات مخالف واقع واقع به حیثیت و اعتبارات و موقعیت دیگری زیان وارد آورد، مسئول جبران آن است. شخصی که در اثر انتشارات مزبور، یا سایر وسائل مخالف با حسن نیت، مشتریایش کم و یا در معرض از بین رفتن باشد، می تواند موقوف شدن عملیات مزبور را خواسته و در صورت اثبات تقصیر زیان وارده را از وارد کننده مطالبه کند)).

با توجه به مجموع مراتب فوق اگرچه از حیث مدنی قوانین و مقررات خوبی در ایران در زمینه جلوگیری از رقابت نامشروع وجود دارد ولی از حیث ضمانت اجرای کیفری در قوانین و مقررات ما خلاء وجود دارد و با توجه به اهمیت امر، پیش بینی ضمانت اجرای کیفری در خصوص مورد کاملاً احساس می گردد.


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

سایتهای برتر..........پنجشنبه 22 شهریور 1397

سایتهای برتر..........پنجشنبه 22 شهریور 1397

سایتهای برتر..........پنجشنبه 22 شهریور 1397

سایتهای برتر..........پنجشنبه 22 شهریور 1397

رقابت نامشروع ..........چهارشنبه 7 شهریور 1397

ثبت شرکت در آمریکا ..........چهارشنبه 7 شهریور 1397

شرایط دارا شدن سهام چیست ؟ ..........شنبه 3 شهریور 1397

شرایط لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص چیست؟ ..........شنبه 3 شهریور 1397

روند انجام امور مالیاتی پس از ثبت شرکت به چه صورت است؟ ..........شنبه 27 مرداد 1397

نمونه صورتجلسه نقل و انتقال سهام توسط هیات مدیره ..........شنبه 27 مرداد 1397

امتیازات ثبت برند تخم مرغ چیست ؟ ..........دوشنبه 22 مرداد 1397

چه تفاوتی میان ثبت طرح صنعتی و علائم تجاری وجود دارد ؟ ..........دوشنبه 22 مرداد 1397

حسابداری مالیاتی چیست ؟ – ضرایب مالیاتی چیست ؟..........چهارشنبه 10 مرداد 1397

مدیر تصفیه در شرکتهای با مسئولیت محدود ..........چهارشنبه 10 مرداد 1397

ضوابط ثبت شرکت‏ها و مالکیت‏های صنعتی و معنوی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران ..........چهارشنبه 10 مرداد 1397

همه پستها